Pelajar perubatan tak perlu ke luar negara?
MELALUI ruangan ini, ingin saya mengutarakan pendapat. Mengapa perlu menghantar pelajar cemerlang STPM atau SPM keluar negara untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan sedangkan kita mempunyai universiti tempatan yang dahulunya setaraf Oxford apabila mengeluarkan pelajar perubatan?
Kerajaan membelanjakan banyak duit untuk menaja pelajar perubatan di luar negara. Pada pendapat saya, kerajaan mengalami lebih kerugian daripada keuntungan. Pertama, kos untuk melahirkan pelajar perubatan di luar negara memerlukan sekurang-kurangnya RM1 juta untuk seorang pelajar.
Ditambah lagi kenaikan elaun kepada 28 hingga 84 peratus seperti diumumkan dalam Bajet 2008 dengan kebanyakan pelajar perubatan menerima 84 peratus kenaikan berikutan meningkatnya kos sara hidup pelajar secara keseluruhan.
Kedua, kajian daripada ahli akademik dan juga doktor tempatan mendapati graduan luar negara tidak kompetitif, tidak mesra pada pesakit dan juga tidak mempunyai kemahiran untuk mengendalikan kes klinikal contohnya, ambil darah, pemeriksaan perubatan.
Ini adalah jelas kerana di negara di mana mereka belajar, pelajar perubatan tidak dibenarkan sama sekali untuk menyentuh pesakit, tidak seperti di negara kita.
Ketiga, pelajar perubatan keluar menjadi doktor pelatih dan belum tentu dia akan menjadi pakar apalagi ketua jabatan. Lebih baik menaja pelajar dalam bidang jurusan lain kerana dengan kos yang banyak itu, kita mampu melahirkan lebih banyak jurutera, peguam, akauntan dan mereka ini mungkin akan keluar menjadi ketua eksekutif (CEO) di sesebuah syarikat besar berkaitan kerajaan.
Keempat, graduan luar negara tidak berterima kasih pada kerajaan. Malah, bukan saja menjadi pembangkang di sana dan menghasut pelajar lain di sana, malah ada yang tidak balik ke Malaysia selepas tamat belajar demi mengejar gaji yang lumayan di luar negara.
Sepatutnya kita menghantar pelajar yang berjaya ini ke universiti dalam negara agar kita tidak lagi membazir menghantar pelajar perubatan yang berasakan diri ini terlalu bagus.
Kelima, kita sudah terlalu banyak universiti atau kolej yang melahirkan pelajar perubatan. Kalaulah alasan kerajaan yang kita kekurangan doktor, maka dengan ini kita perlu menghantar pelajar luar negara, jelas sekali ia satu kata-kata yang tidak tepat sedangkan kita mempunyai lebih kurang 15 universiti tempatan awam dan swasta yang melahirkan purata 150 graduan perubatan setahun, bersamaan dengan lebih daripada 2,000 hingga 3,000 doktor setiap tahun.
Adalah lebih baik menaja semua pelajar perubatan yang berada di institusi pengajian tinggi ini kerana kosnya jauh lebih murah iaitu kira-kira RM200,000 dan juga melahirkan doktor yang benar-benar berkualiti.
Barulah selepas ini kita tidak lagi mendengar kes bayi tangan putus dan sebagainya. Ingin saya jelaskan, kita sebenarnya bukan kekurangan doktor cuma doktor yang tidak mahu ke hospital yang jauh dari bandar.
Kita sepatutnya meniru negara jiran Singapura, kerana mereka tidak menaja pelajar perubatan ke luar negara kerana sedar ia tidak akan memberi keuntungan kepada kerajaan dan juga rakyat.MAHASISWA BIASA,
Fakulti Perubatan,
Universiti Malaya.
Okeh. Baru boleh rebut satu2 surat pembaca ni. muahaha.
Bagi saya, surat ini terlalu banyak cacat celanya. terdapat exaggeration yg byk, even on fakta yang belum tentu sahihnya. Kemungkinan penulis surat ini agak tertutup mindanya, dengan melabelkan semua pelajar perubatan di mana2 negara adalah sama. Agak mengecewakan apabila surat sebegini dihantar oleh seorg yang bergelar mahasiswa.
Kerajaan membelanjakan banyak duit untuk menaja pelajar perubatan di luar negara. Pada pendapat saya, kerajaan mengalami lebih kerugian daripada keuntungan. Pertama, kos untuk melahirkan pelajar perubatan di luar negara memerlukan sekurang-kurangnya RM1 juta untuk seorang pelajar.
Satu juta? Setahu saya nilai itu benar di UK & Ireland, tetapi tidak di negara2 lain. Di Russia contohnya, nilai biasiswa saya adalah +- RM400,000 untuk 6 tahun pengajian. Di Timur Tengah, India dan Indonesia, saya tak tahu berapa, rasanya lebih kurang sahaja.
Ditambah lagi kenaikan elaun kepada 28 hingga 84 peratus seperti diumumkan dalam Bajet 2008 dengan kebanyakan pelajar perubatan menerima 84 peratus kenaikan berikutan meningkatnya kos sara hidup pelajar secara keseluruhan.
Kenaikan elaun juga bukannya melibatkan semua pelajar di semua negara. Hanya negara2 tertentu sahaja. Itu pun setelah berlakunya peningkatan dalam kos sara hidup di negara spesifik terbabit. Kalau tak naik elaun, then nak buat apa? Nak panggil balik semua pelajar tu? Takkan nak biarkan elaun tak naik2, pelajar dihimpit kenaikan kos sara diri, sedangkan pengajian masih belum habis?
Kedua, kajian daripada ahli akademik dan juga doktor tempatan mendapati graduan luar negara tidak kompetitif, tidak mesra pada pesakit dan juga tidak mempunyai kemahiran untuk mengendalikan kes klinikal contohnya, ambil darah, pemeriksaan perubatan.
Ini adalah jelas kerana di negara di mana mereka belajar, pelajar perubatan tidak dibenarkan sama sekali untuk menyentuh pesakit, tidak seperti di negara kita.
Kajian tiada rujukan/tidak berasas, sukar untuk diterima. Mungkin kajian penulis sendiri agaknya. Saya masih belum menempuh bidang pekerjaan ni, so tak tahula nak compare dengan graduan dalam negara macam mana. Tapi yang pastinya, kat tempat saya memang awal2 dah didedahkan dengan pesakit. Saya kat sini, seawal tahun kedua dah ada subjek klinikal. Dah kena buat posting praktikal kat hospital. Pengalaman saya sendiri, sudah beberapa kali melakukan injection kat pesakit. Dekat universiti2 lain saya tak pastilah, tapi saya yakin lebih kurang sama sahaja.
Ketiga, pelajar perubatan keluar menjadi doktor pelatih dan belum tentu dia akan menjadi pakar apalagi ketua jabatan. Lebih baik menaja pelajar dalam bidang jurusan lain kerana dengan kos yang banyak itu, kita mampu melahirkan lebih banyak jurutera, peguam, akauntan dan mereka ini mungkin akan keluar menjadi ketua eksekutif (CEO) di sesebuah syarikat besar berkaitan kerajaan.
Sekadar pendapat peribadi, bukan nak komplen tapi polisi dan syarat yang ditentukan kerajaan sendiri menyusahkan graduan perubatan untuk specialize menjadi pakar. Boleh refer kat blog Efenem di sini The Long Road to Becoming A Specialist dan kat sini Shortening Medical Specialization. Masuk ke bidang administration (jadi ketua jabatan) mungkin sesuai kalau nk climb position ladder kat hospital, tapi semakin tinggi jawatan seseorang tersebut, semakin kurang kerja doctor dia dan semakin bertambah kerja paperwork. Kalau ade simpan cita2 nk jadi Menteri Kesihatan boleh la T_T
Saya percaya course2 lain pun tidak banyak bezanya. Kalau banyak2 graduan (tak kisahlah course apa) pun tapi syarikat ada satu je, satu jela CEO yang diperlukan. Kalau nk ramai org jadi CEO, banyakkan syarikat bukannya banyakkan graduan. Same as for the doctor, kalau nk ramai jadi specialist, ramai jadi ketua jabatan atau pengarah hospital, then banyakkan hospital, banyakkan jabatan yang takde. Mudahkan jalan nk jadi specialist.
Keempat, graduan luar negara tidak berterima kasih pada kerajaan. Malah, bukan saja menjadi pembangkang di sana dan menghasut pelajar lain di sana, malah ada yang tidak balik ke Malaysia selepas tamat belajar demi mengejar gaji yang lumayan di luar negara.
Sepatutnya kita menghantar pelajar yang berjaya ini ke universiti dalam negara agar kita tidak lagi membazir menghantar pelajar perubatan yang berasakan diri ini terlalu bagus.
Nak jadi pembangkang tak semestinya kena belajar di luar negara. Kalau study kat dalam negara pun, bila prestasi kerajaan lemah tetap ramai akan beralih ke pembangkang jugak.
Pelajar perubatan yang berasakan diri ini terlalu bagus? Alahai, ini generalization namanya..
Kelima, kita sudah terlalu banyak universiti atau kolej yang melahirkan pelajar perubatan. Kalaulah alasan kerajaan yang kita kekurangan doktor, maka dengan ini kita perlu menghantar pelajar luar negara, jelas sekali ia satu kata-kata yang tidak tepat sedangkan kita mempunyai lebih kurang 15 universiti tempatan awam dan swasta yang melahirkan purata 150 graduan perubatan setahun, bersamaan dengan lebih daripada 2,000 hingga 3,000 doktor setiap tahun.
Adalah lebih baik menaja semua pelajar perubatan yang berada di institusi pengajian tinggi ini kerana kosnya jauh lebih murah iaitu kira-kira RM200,000 dan juga melahirkan doktor yang benar-benar berkualiti.
Then hantarlah ke kedua-duanya. Saban tahun kita tengok ribuan lepasan SPM yang cemerlang, yang diberikan peluang ke biasiswa cuma berapa peratus sahaja. 2007, contohnya, JPA menerima 12,499 permohonan biasiswa (untuk semua course ke semua negara terbabit) tetapi hanya 1800 tempat sahaja yang dapat ditawarkan (press statement jpa). Kenapa perlu lose something, sedangkan kita boleh dapat win-win situation? -_-”
Doktor yang benar2 berkualiti tak semestinya bergantung kepada tempat mana belajar.. Ia lebih bergantung kepada individu itu sendiri. Macam kata datuk saya, “ala, belajaq kat mana2 pun sama ja..kalau dah ketegaq ngan malaih tu takleh buat apa jugak..” Hehe.
Barulah selepas ini kita tidak lagi mendengar kes bayi tangan putus dan sebagainya. Ingin saya jelaskan, kita sebenarnya bukan kekurangan doktor cuma doktor yang tidak mahu ke hospital yang jauh dari bandar.
Ayat ini seolah-olah menyalahkan kes-kes kemalangan yang terjadi kepada graduan perubatan luar negara sepenuhnya. Juga wujud generalization yg mengatakan graduan luar negara sahaja yang tidak mahu ke hospital yang jauh dari bandar. Sungguh dangkal pemikiran penulis surat ini. T_T
Well, ini cuma sekadar komen peribadi saya terhadap surat di atas itu. Saya mengalu2kan sekiranya ada pembetulan/pandangan terhadap komen saya tersebut. Saya percaya tidak semua pelajar perubatan tanah air berpandangan sedemikian. Justeru surat tersebut tidaklah mewakili suara semua pelajar perubatan tanah air, sekadar pendapat peribadi penulis tersebut sahaja. Pada saya, dalam belajar tidak perlu wujud pertelingkahan antara satu sama lain dari segi apa aspek sekalipun, kerana sesungguhnya menuntut ilmu itu bidang yang mulia, tidak wajarlah wujud pertelingkahan atas benda2 kecil seperti ini. Kalau nk timbulkan persoalan, banyak benda boleh dipersoalkan tetapi apa guna mempersoalkannya jikalau ianya tidak membawa faedah.
Wallahua’lam
ps: ingt nak je send email ni ke Bharian, tapi pk2 balik for sure ramai students medic oversea yg dah reply surat dia ni, with more reliable facts and references. Lagipun, bukankah blog lebih berkuasa dari suratkhabar zaman sekarang ni!


efenem 5:50 pm on Mei 9, 2008 Pautan Kekal |
Ngenge banyaknye hyperlink ke blog aku ngengenge :)
Anyways, good job! Some people resort to factless idealism, so these people are simply lame in writing their stuffs… :)
syafiqa 10:06 pm on Jun 11, 2009 Pautan Kekal |
salam…
banyak gile komen.
well, susah nak kata.
biasala manusia, masing-masing ada persepsi sendiri
patutnya pelajar dalam negara bergabung ilmu dengan pelajar luar negara
barulah betol…
setiap orang ada kelebihan dan kekurangan.wallahualam
nisahaz 6:00 pm on Mei 9, 2008 Pautan Kekal |
haha.. bc artikel ni kat berita harian hari tu…
mcam2 yg tak kena dengan artikel dia ni…
dia mcm tak puas hati je…
dia marah kot sbb dulu dia x dpt pegi overC.. T_T muahaha..
yg paling lawak..
“menjadi pembangkang di sana dan menghasut pelajar lain di sana”
wakaka… jgnla jeles sbb diorang pilih pembangkang…huhu..^.~
nisahaz 6:35 pm on Mei 9, 2008 Pautan Kekal |
just kidding la.. haha.. ^.~
kelab umno? huhu.. no comment…(^.~)v
ABU SAIF 7:03 pm on Mei 9, 2008 Pautan Kekal |
bosan gila dengan surat mamat tu…
Firdaus 7:39 pm on Mei 9, 2008 Pautan Kekal |
huhu.. I wont say much bout this crap.
just another hapless guy with an inane thoughts.. -_-”
just let it be.. it’s just a piece of junk.. nothing more.
NMZ 7:41 pm on Mei 9, 2008 Pautan Kekal |
adehai, tahniah untuk diri sendiri, kali keempat baca komen pasal ni. Heh, bagus2. Mesti orang len da lg banyak baca kan.. :)
Yang penting sampailah kat penulis tuh yang die bukan buat smthg yang betul..
thanks for the respon, suara blog makin kuat skang.. ;)
whitesabre 10:10 pm on Mei 9, 2008 Pautan Kekal |
salam…
boleh difahami kenapa dia menulis surat tu..
banyak point dia..aku sebagai pelajar luar negara dengan susah payah untuk membuka minda supaya tak menjadi defensif.boleh setuju..
1)dari segi kos..lagi baik panggil sorang professor pakar luar negara untuk mengajar 100 orang pelajar dari menghantar 100 pelajar ke luar negara untuk belajar dengan prof tu..
2)pengetahuan:sebahagian besar dari aplikasi perubatan adalah tentang penyakit setempat dan pengalaman klinikal mase belajar..e.g kat mesia banyak dengue,kat rusia tak ada..hanya teori aje..kat rusia antara main sebab acute abdomen adalah dari pancreatitis(sebab alcohol consumption)..kat mesia mungkin acute appendicitis…
jadi..bila seorang pelajar perubatan rusia nak praktik kat mesia..mungkin akan lemah pada bab dengue n tropical infectious disease..
tapi keluar negara ada kelebihannya..
pengalaman baru di luar negara membuka minda:
macam ayat karangan SPM ke ni?majoriti pelajar luar negara..memang lebih mudah terbuka minda..maksud aku dari pandangan pada kehidupan..ini dari
pengalaman sendiri berjumpa doktor lepasan luar negara dan dalam negara..
kita sering dengar doktor yang melayan buruk dan menganggap semua pesakit lebih bodoh dari dia kan..pesakit nak bertanya lebih sekadar ingin tahu pun..dah kena marah”siapa doktor?saya ke awak?” macam pernah dan selalu dengar…
skurang2nya kalau di rusia(tak tau ditempat lain)..pesakit disini amat berpengatahuan tentang penyakit sendiri(bukan saja nama ubat,dose pun diorang hafal)..secara automatik..hormat pada pesakit sebagai seorang berintelek tu timbul(harapnya akan berkekalan sampai bila2..insyaAllah)
wallahualam..
akan dipaste juga di blog aku dengan tambahan2 lain..
komen mcm nak tulis artikel..sori syam..hehe
efenem 10:30 pm on Mei 9, 2008 Pautan Kekal |
Agree with whitesabre. Actually, mana2 negara pun, the best doctors to fit in are the doctors produced by their own med schools. Malaysian doctors can fit in well into Malaysian healthcare system, Russians to Russia, US to US and so on. Mind you, I’m saying FIT IN. FITTING IN does not necessarily mean competent.
A competent doctor can practice anywhere in the world. Wherever he/she goes, there’s always medicine to practice.
Actually, kalo kerajaan berhati-hati ngan bajet, xyah berkira sangat dengan kos pelajaran. Excessive government spending merata; on top of my mind – apa hasil penaik roket malaysia tu? Xkn nama je?
ahmed 9:11 am on Mei 10, 2008 Pautan Kekal |
salam ziarah…
btol3…
merang 12:11 pm on Mei 10, 2008 Pautan Kekal |
jangang gocoh2,relak2, jangang kater kat orang gituh. dier dlu pong nok gi belajor oversea gok medik, doh nok wak ganer, tak dok rezeki. geng2 hok belajo medik kat mesia, mestila jeles ngang sek2 mung.dakper2, mung belajor molek, jangang balik mesia setakat bukok klinik cek orang sakit demam, ngan batuk. jadi pakor, biar kalu orang US ker, Europe ker mari mesia belajor ngang sek mung.Jadila Ibnu Sina versi mesia. okeh2 bereh,nok gi jalang jap nih.
Firdaus 12:42 pm on Mei 10, 2008 Pautan Kekal |
hoho.. hebat sek tganu kite komeng. baguh..baguh. aku stuju dengang mung. kiter kene buktikang ah kat mesia esok esok, kiter benor2 layak blajor kat luor negare. kiter ni bukang maghi duk suke suke je kat negara orang nih. merang pon blajor molek ah kat france nuh, =)
p/s: loghat tganu anda masih bagus. teruskn usaha anda. Hehe..
infnity 2:33 pm on Mei 10, 2008 Pautan Kekal |
assalamualaikum..
Hye kid, pelik juga awat awk tak online lama. Fewh, first thing first, terkejut..ingat awak yang hantar surat, then bila baca and scroll ke bawah barulah faham. Macam yang kid cakap..hantar luar ke dalam negara ke, both have pro and cons. Apa-apa atas dunia ni juga..selagi manusia yang buat..selagi itu tidak sempurna.
1.Paling buat saya tersenyum, pasal pembangkang..hmm~ perlu ke oversea ke untuk membangkang. Kita sudah matang, politik juga sudah matang. Bila terdapat kepincangan yang tak diperbaiki, mengapa tidak untuk beralih? Malaysia boleh..hee~ (harap awak faham ayat berbelit saya)
2.Bayi putus tangan?? Hmm~ Haih, mengapa perlu tunding jari menyalahkan doktor. Kisah putus tangan satu hal, satu hal yang lain seperti yang berlaku pesakit menyalahkan doktor untuk kes-kes tertentu, akhirnya bila disiasat kedua-dua belah pihak. Silapnya nyata pada pesakit..maka salah siapa? Aduhai..
3. Sebagai pelajar U tempatan, pelajar luar lebih ‘tinggi diri’. Certain mungkin ya, tapi yang lain mungkin tidak. Perlu di ingatkan..yang dalam negara lebih banyak tinggi diri kerana mereka adalah di sini, mereka lebih tahu..kononnya tapi percayalah..sekiranya mereka mendapat peluang ke sana seperti kamu kid, they will more excited. Pokok pangkalnya, hati!
4. Kurang skill? Haish, silap banyak itu. Saya teramat kagum dengan pelajar perubatan India, mereka lebih kaya dengan ’skill’. Semua tahu kenapa, dan kamu juga, kid. Kan??
5. Tiada peluang specialist. Prosedur mengatakan begitukah? Haish sekali lagi. Pensyarah saya sendiri sedang melanjutkan pelajaran untuk specialisnya. Dia masih muda, tua 8 tahun dari saya. Maslahnya apa..saya setuju dengan kamu kali ini..dangkalnya penulis tadi.
6. Yup, tak dinafikan yuran kamu lebih mahal sedikit tapi hasilnya berbeza. Lihat saja pada buah limau merimbun di pohon. Setiap satunya miliki rasa yang berbeza meski dari akar yang sama. Perubatan juga begitu. Meskipun bawah satu bumbung perubatan, apabila tempat belajarnya lain-lain..maka output yang bermanfaat juga berlainan. Dunia bukan sama setiap hari, penyakit juga begitu. Aduhai..
7. Akhir sekali..tuntutlah ilmu hingga ke negara China..
Ada bangkangan dengan statement ini?? =)
Maaf, berceloteh panjang..hee~
saiful 6:22 pm on Mei 10, 2008 Pautan Kekal |
Hmmm…..
Best ke jadi doktor? Huah…huah…huah…
“tidak mesra pada pesakit dan juga tidak mempunyai kemahiran untuk mengendalikan kes klinikal contohnya, ambil darah, pemeriksaan perubatan”
Tapi yg atas ni sbg pesakit, aku pernah rasa, tak tau lak dia blajar kat dlm / luar negara. Kalau tanya terus kat dorang boleh jadi gaduh! hu…hu….hu…
Qubezo 7:19 pm on Mei 10, 2008 Pautan Kekal |
Hmm betul tu. Walaupun kaka aku blaja kat UiTM je, diorang yang blaja kat luar negara pun dapat kebaikan juagk. Aku pun tak puas hati dia kata yang baby putus tangan je. Seakan2 menyalahkan doctor tu sepenuhnya. Kalau la semua orang berpendapat macam ni, takde punya ada orang jadi docotr. Semua takut pesakit mati >.<;
miera 9:39 pm on Mei 10, 2008 Pautan Kekal |
i think dat this article is all about personal thoughts..sye x pikir yg m’sia mmbzirkn wang utk hntr student medic ke overseas..chnce 2 study medic there r wide..so y do we need to wste d opporunity…jauh prjlnn luas pndgn..menntut ilmu biarlh smpi ke ngra China, bknkh itu kate2 Rasulullah SAW? tp, klu dh grad dpd overseas, jgn jd org yg x kng budi..accidents do happen in everywhere including in medical field..if something happens, do not totally blame 2 d doctors..dh ktntuan ALLAH, nk buat mcm mne lg..
husna 9:37 am on Mei 11, 2008 Pautan Kekal |
ye,jgn la pcaye dgn hadis tu…
heheh,tetibe menyelit…
hmm…yang sebenarnye tertarik dgn kata2 datuk anda..hehe..
“ala, belajaq kat mana2 pun sama ja..kalau dah ketegaq ngan malaih tu takleh buat apa jugak..”
terasa sampai ke lubuk hati…adehhh…huhu
btol3…
(banyak nak komen tapi terpaksa delete sbb macam berbaur emo..bahaya btol..huhu)
Best ke duduk oversea? « Leokid’s Life 2:25 pm on Mei 11, 2008 Pautan Kekal |
[...] surat BH aritu, saya banyak terfikir pasal soalan ni. Tambah2 ramai juga junior2 dan adik2 tanya saya, best tak [...]
alonqexe 6:35 pm on Mei 11, 2008 Pautan Kekal |
Assalamualaikum. Melabel semua pelajar perubatan macam tu, memang tak boleh diterima langsung.
Dengan fakta yang tak seberapa, terus nak menghentam. Bukan semua dapat tajaan satu juta. Banyak duit kerajaan! Kami di India tak sampai setengah juta kot.
Tapi kelakar jugak bila dia komplen pasal kenaikan elaun tu. Haha, kalau dah harga barang sedunia ni semakin meningkat dari hari ke hari, dia mengharap semakin kurang perbelanjaan kita. bijak2.
nazmeen 11:47 am on Mei 14, 2008 Pautan Kekal |
kesian dak2 medik obesea…tak patut dia tulis camtu..
lotus 5:02 pm on Mei 14, 2008 Pautan Kekal |
assalamualaikum..
mmg tk patot!..huhu..
mula2 igtkn awk yg tulis..terkjt la jugak..:D
erm..byk fakta yg tk betul…
just nk bgtau utk stdnt mesir,4 org boleh kesini dgn duit 1 juta tue..(tambah tolak)huhu..
ctdalilah 7:37 am on Mei 15, 2008 Pautan Kekal |
salam….link to the letter unavailable la…would love to read it in it’s original context n perhaps give my 2 cents in my own blog…thanks!
fifteen 5:24 am on Mei 16, 2008 Pautan Kekal |
salam…:)
lama tak datang.mcm bergegar je topiknya…
sabaq bebanyak noh shbat2 kat overc..teruskan perjuangan,tuntut ilmu sebanyaknya. pergi dengan tujuan,bukan sekadar melaksanakan angan. semoga pulang kalian nanti beri manfaat yg besar sekaligus membuktikan salah dakwaan surat janggal yang dangkal itu..hehe.. harap2 dia boleh berfikir lagi dan petimbangkan semula dakwaan dia.
Ompok 11:19 am on Mei 16, 2008 Pautan Kekal |
salam.
bila baca surat tu, rasa lucu pun ada. paling melucukan bila the author alleged that we are not allowed to touch the patients…FYI we have been trained to take blood as early as 1st year and now we have done many things inc IV lines. it’s true that govt are spending over a milion on a single UK-bound student and govt is fully aware of that, which explains the fact that we are the last batch to study med in the UK for full 5-year course (exc MARA). i know there have been cases when grads refused to go back & serve but in my honest opinion, these so-called local graduates should look back into their backyard before making any allegations. Are they willing to work in rural areas of Sarawak & Sabah where the amenities and facilities are scarce? Or, would they be ready to serve the people in govt hospitals without eventually running into private practice’s arms? I’m saying this as now I am watching my brother working 48-hour non-stop from the quarters of Saratok Hospital with only 4 wards and 4 M.Os and yet, I’m inspired to be in the same shoes as he is. I can’t wait to go back to the UK to finish my study and return home, serving the poor people of the rural parts of Sarawak. That is satisfying enough for me.
Never attempt to generalise things you’re unsure of. That just makes you look more foolish.
Pelajar perubatan tak perlu ke luar negara? « Pinkturtle 5:36 pm on Mei 31, 2008 Pautan Kekal |
[...] Pertama, kos untuk melahirkan pelajar perubatan di luar negara memerlukan sekurang-kurangnya RM1 juta untuk seorang pelajar.Ditambah lagi kenaikan elaun kepada 28 hingga 84 peratus seperti diumumkan dalam Bajet 2008 dengan kebanyakan pelajar perubatan menerima 84 peratus kenaikan berikutan meningkatnya kos sara hidup pelajar secara keseluruhan. Kedua, kajian daripada ahli akademik dan juga doktor tempatan mendapati graduan luar negara tidak kompetitif, tidak mesra pada pesakit dan juga tidak mempunyai kemahiran untuk mengendalikan kes klinikal contohnya, ambil darah, pemeriksaan perubatan. Ini adalah jelas kerana di negara di mana mereka belajar, pelajar perubatan tidak dibenarkan sama sekali untuk menyentuh pesakit, tidak seperti di negara kita. Ketiga, pelajar perubatan keluar menjadi doktor pelatih dan belum tentu dia akan menjadi pakar apalagi ketua jabatan. Lebih baik menaja pelajar dalam bidang jurusan lain kerana dengan kos yang banyak itu, kita mampu melahirkan lebih banyak jurutera, peguam, akauntan dan mereka ini mungkin akan keluar menjadi ketua eksekutif (CEO) di sesebuah syarikat besar berkaitan kerajaan. …more [...]
lolla 12:34 pm on Julai 23, 2008 Pautan Kekal |
hmm.. kos tajaan untuk sy ke indonesia rm200000++ je.
tak smpai rm1 juta pun?
lebih sikit jek dr SUKU juta. hehe~
lebih kurang same dgn kos belajar local.
lagipun.. negara perlukan byk doktor.
kalau tempat local terhad, kenapa dipertikai hantar pelajar study medic overseas?
ape pun, tak berani komen lebih2.
semua bergantung pada niat.
carilah ilmu sebanyak mungkin. =)
pearjai 9:41 pm on Ogos 5, 2008 Pautan Kekal |
graduan luar negara tidak berterima kasih pada kerajaan. Malah, bukan saja menjadi pembangkang di sana dan menghasut pelajar lain di sana, malah ada yang tidak balik ke Malaysia selepas tamat belajar demi mengejar gaji yang lumayan di luar negara.
Sepatutnya kita menghantar pelajar yang berjaya ini ke universiti dalam negara agar kita tidak lagi membazir menghantar pelajar
Namun, isu 236 lulusan bidang perubatan yang menerima biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak pulang ke tanah air selepas menamatkan pengajian mereka di universiti luar negara, telah menjadi kerisauan banyak pihak dan perkara ini telah dimaklumkan pada sidang Dewan Negara.
Seperti dimaklumkan, pihak kerajaan telah mengeluarkan perbelanjaan yang besar untuk melatih doktor di luar negara iaitu hampir RM1 juta bagi setiap seorang doktor.
sejauh mana keberkesanan langkah kerajaan menghantar pelajar-pelajar kita menuntut di luar negara jika akhirnya kerajaan yang menanggung kerugian. Kenapa tidak pelajar-pelajar kita di universiti-universiti tempatan yang tidak kurang hebatnya, ditaja?
Kita punya Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Universiti Sains Malaysia yang mempunyai Fakulti Perubatan mereka sendiri dan IPTA mahupun IPTS lain yang menawarkan jurusan perubatan.
Secara tidak langsung, kos penajaan juga dapat dikurangkan dan hal ini membuka ruang kepada lebih ramai pelajar yang berkelayakan mendapat peluang ditaja oleh pihak JPA dan akhirnya berpeluang berkhidmat dengan kerajaan.
Langkah terakhir bagi mengatasi masalah ini adalah melalui tindakan undang-undang. Saya amat bersetuju dengan apa yang ditimbulkan oleh Timbalan Menteri yang berkenaan kerana melalui tindakan undang-undang, kita mampu memberi pengajaran dan iktibar kepada orang ramai.
Tambahan pula, setiap pelajar yang ditaja oleh JPA semestinya menandatangani kontrak biasiswa dan mereka seharusnya mematuhi kontrak tersebut.
Setakat ni masih belum kedengaran atau dilaporkan di media pelajar tajaan JPA diambil tindakan undang-undang kerana gagal melapor diri setelah tamat pengajian.
Kegagalan kerajaan mengambil langkah sewajarnya telah menyebabkan mereka mengambil sikap acuh tak acuh dengan masalah ini.
Bagi mereka, tidak ada apa yang perlu dirisaukan kerana JPA tidak akan mengambil tindakan. Pihak kerajaan seharusnya tidak mengambil sikap ’sudah terhantuk, baru tengadah’ kerana hasrat Kerajaan menaja pelajar-pelajar adalah tidak lain dan tidak bukan untuk meramaikan golongan profesional khususnya dalam bidang perubatan di negara kita ini.
Sekadar renungan buat semua rakyat Malaysia, perbuatan tidak mahu pulang ke tanah air selepas tamat pengajian secara tidak langsung menggambarkan bahawa kita tidak bertanggungjawab terhadap negara kita yang tercinta ini Malaysia.
bagi mereka seperti ‘kacang lupakan kulit’ ini…ingatlah kerana tanpa biasiswa yang kerajaan berikan, sudah pasti anda semua tidak akan bergelar doktor!
Edit/Delete Message
Pemerhati 8:56 am on Februari 2, 2009 Pautan Kekal |
erm..
x tau nak cakap ape… tapi statement kat surat khabar tu macam tak adil..
“pengetahuan:sebahagian besar dari aplikasi perubatan adalah tentang penyakit setempat dan pengalaman klinikal mase belajar..e.g kat mesia banyak dengue,kat rusia tak ada..hanya teori aje..kat rusia antara main sebab acute abdomen adalah dari pancreatitis(sebab alcohol consumption)..kat mesia mungkin acute appendicitis…”
macam mana pula ngan aku yang study kat indonesia?iklim yang sama,cuaca yang sama, penyakit masyarakat pun sama??aku pun belajar asal demam denggi,malaria.. jadi jangan salahkan student luar negara.
jadi pembangkang? come on la, kat UM sendiri, betapa banyak student x setuju dengan aspirasi kerajaan? malah kami kat luar negara nie, aktif dengan kelab UMNO luar negara. promosi dan support kerajaan.
aku setuju dengan pendapat teman2.. semuanya atas diri sendiri.. kalu rajin dan usaha, semuanya bole.kadi jangan salahkan orang lain. cube tengok diri sendiri dulu.
aku dulu ex-student UITM (diploma in sains),psstu aku sambung medic kat indonesia.. apa aku nampak, student indon kat sini, lagi bersemangat dari masa aku study kat mesia dulu.. banyak benda yang aku belajar kat sini, dan aku berharap dapat share dengan kawan2 kat mesia… jadi,ada perubahan paradigma yang kami, student luar negara nie akan bawa…jangan hanya salahkan kami saja.
aLYaa 11:17 am on Mac 18, 2009 Pautan Kekal |
salam..
kalau belajar kt luar negara,
minda akan lebih terbuka,
pengalaman bertambah,
tau budaya masyarakat negara laen
n boleh amek contoh drpd ape yg baek…
tu pendapat sy la..huhu
harun yus 10:47 am on Mac 29, 2009 Pautan Kekal |
i agree with u leo.u skrg under tajaan mara or jpa or…?
drrazi 1:00 pm on Mei 6, 2009 Pautan Kekal |
hahaha….
erk,sori bro,tergelak dulu terlupa bg salam. aslmkum….
hehe….tak tau plak ada org hantar surat macam tu. nampak sangat luahan hati dan perasaan yang dipandu emosi. kan dah terkantoi?!! haha….takpe2, mungkin itu apa yang dia rasa, kita perbaiki mana yang kurang. tapi janganla sampai ‘cop’ kami sebegitu…huhu…
Blog Resipi 10:03 am on Ogos 14, 2009 Pautan Kekal |
Salam singgah dari blogresipi. Kalau nak ramaikan hantar pelajar perubatan ke luar negara kerajaan hantar saja ke negara yang kos pengajian rendah. Contohnya kalau di UK kos belajar medic RM1 juta hantarlah 2 orang ke Rusia. Baru RM800k. :)