NeW sEmEsTeR ~ nEw LiFe, perHaPs~?

[I] – My Academic Calendar

Hak2. Today, 12th February, is the beginning of spring semester in Russian Education Calendar. The new semester, starting off well, which makes me quite in relief… There’s some quite good news and sad news, however guess that changes are needed in order to improve, right?

One of the best news is that our anatomy teacher, who used to be Andrei Viyacheslavich Bezdenehznich, will be replaced by Prof. Anna Stelnikova! It’s not that i dont like Andrei, me really respect him, so much! He even helped me during my zachot test last semester! How could i ever be so unthankful to him!

Anna Stelnikova – a professor is much2 better than any other anatomy teacher – is quite a convincing remark given by lots of my seniors. She leads the class quite efficiently, in contrast to Andrei. She can get very close (i repeat, very close! hehe) to her lovely students! Sometimes she can act as a mother, and in instant she could be the most respected teacher you’ve ever known! I dunno whether all of these are true, but that’s what my seniors been talking about. Even Husni, my respected senior, gave quite a hyperbolic remarks, saying that i should perform a sujud shukur berjemaah! Hohoho…now that’s really convincing! Well, it’s all depends on my first impression towards her in class tomorrow. Hope she’s just not ‘indah khabar dari rupa‘. Heheh.

Anyway, i feel like having some kind of energy this semester. Perhaps after being ‘recharged’ during the winter holiday? Heheh. I promised to myself, to perform the best this semester! InshaAllah!

Impian semalam adalah realiti hari ini, dan impian hari ini adalah realiti esok…” – Imam Hassan al-Banna


[II] – Getting Personal…

I ruined a friendship! OMG, what have i done????? Honestly, i don’t know! I only knew this certain girl for several months, and as I realized that i’ve gone too far, she had already become very upset with me!

I really liked her, but it’s that i’m with somebody else right now. I would never ever betray anybody, therefore breaking up with my girl is a plan i would never ever thought of! She is very kind, one among my friends that i could consider as ‘best’ friend! So far in my life, there’s only several person are among my bestfriend list – Due, Adib, Ros, Pijat, and she! Those whose name in the list are the one that i swear would slay my heart for! She might never knew it, but believe me, it’s true.

However, dunno what, due to some mistakes i’ve done, my friendship with her is in quite a stake right now. Dunno what should i do, except pray for Allah so that He would done anything to strengthen our friendship again.

For her, i might be annoying. I might be quite irritating. Quite frustrating. If i’ve done anything that ever broke your heart, please accept my true apology from the bottom of my heart. Breaking my bestfriend’s heart is never different than breaking my own heart – though my heart had been broken quite often, the pain is still the same..

"Mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah, adapun orang-orang yang beriman sangat mencintai Allah."

[III] – Back to reality

Saya ingin bertanyakan kepada anda semua, muslim jenis mana yang lebih baik – beramal tanpa ilmu, atau berilmu tanpa amal? Saya tahu, yang beramal dengan ilmu adalah yang paling baik, dan yang tak beramal dan tak berilmu langsung pula adalah yang paling rugi di antara kita semua.

Saya akui, saya pernah berada di kategori ‘berilmu tanpa amal’. Sungguh seronok mempelajari ilmu-ilmu Islam! Mempelajari mengenai isu-isu semasa, hadis-hadis, dalil-dalil kemaslahatan dan sebagainya. Saya cukup seronok apabila menyertai perbincangan mengenai Isu Lina Joy Murtad. Saya cukup bersemangat mengikuti debat Comparative Religion. Saya menjadi teruja untuk mengetahui mengenai perbezaan mazhab fiqh dan aqidah. Malahan saya begitu tertarik dengan topik pembahagian darah bagi wanita!

Tapi alangkah ruginya saya di waktu itu. Saya sekadar mengetahui, tapi saya tak mengamalkan apa yang sepatutnya saya amalkan. Saya tahu, dengan mengingati Allah hati akan tenang [13:28] tetapi saya lebih selesa menenangkan hati saya dengan mendengar lagu-lagu My Chemical Romance. Saya tahu, terdapat banyak hujah-hujah yang membuktikan keharaman berpasang-pasangan, tetapi saya tekad menghalalkan yang haram. Saya tahu, menyambut valentine itu dikaitkan dengan amalan kristian, tapi saya tetap menghadiahkan teddy bear kepada awek saya. (sekarang ex!)

Syukur alhamdulillah, saya sempat sedar. Lirik lagu Kembali nyanyian Raihan berjaya menyinar di dalam lubuk kegelapan hati saya. Kisah cinta Rabiatul Adawiyah menyedarkan saya tentang erti cinta sebenarnya, Cinta Agung. Syukur, saya benar-benar bersyukur kepada Allah yang menemukan sahabat-sahabat yang ramai, yang mampu membimbing saya agar lebih dekat kepadaNya.

Kehidupan yang kau lalui tiada bererti
Namun kau masih tak menyedari
Bila wajahmu pucat lesu terbujur kaku
Bimbang hidup kau kan berakhir
Tidakkah kau tahu dia yang maha kuasa
Masihkah tak mengerti
Tiada hidup tanpanya… Allah
Subhanaallah

Lalu kau pun tunduk membisu
Sejuta ketakutan
Bayangkan dosa mu bagai lautan
Haraplah diberi peluang
Umur yang panjang
Kau kan jadi hamba yang sejati

Allah maha pengasih
Allah maha pengampun
Kembalilah kepada fitrahmu
Allah maha pengasih
Allah maha pengampun
Sedarlah kau dari kesilapan mu

Lalu kau pun sujud mengaku
Hilang keangkuhanmu
Cabutlah noda hitam di hatimu
Haraplah di beri peluang
Beribadah kembali
Kau kan jadi hamba yang sejati

Engkau pun menyedari
Jangka waktu yang di beri
Kau pun sedari
Cintanya yang abadi

Allah maha pengasih
Allah maha pengampun
Kembalilah kepada fitrahmu

Allah maha pengasih
Allah maha pengampun
Cintai Ilahi
Cinta yang hakiki
Subhanaallah

Sekarang, saya lebih selesa mendengar lagu-lagu nasyid. Lagu Raihan seperti Sesungguhnya, Rindu, menjadi siulan. Lagu Rabbani seperti Anak Soleh, Ibu Mithali dan Berkorban Apa Saja membawa seribu keinsafan. Lagu Mirwana seperti Aku Tanpa CintaMu dan Hikmah Kembara menjadi perangsang untuk meneruskan hidup di dunia penuh logamaya ini. Namun lagu-lagu lain dendangan Good Charlotte, My Chemical Romance, Korni dan sebagainya masih lagi menjadi halwa telinga ini..

"Nak mengubah diri sendiri, boleh sekelip mata. Nak mengubah persepsi orang, kadang-kadang perlukan selamanya"

Kembali kepada point asal, antara "Berilmu tanpa beramal" dan "Beramal tanpa ilmu" yang manakah lebih baik agaknya? Kata orang, ‘Ilmu tanpa amal adalah ibarat pohon tanpa buah.’. Ada orang kata lagi, "Ilmu tanpa amal itu gila, amal tanpa ilmu itu sesat". Orang lain pulak kata, "Gersang Bumi Tanpa Hujan, Gersang Minda Tanpa Ilmu, Gersang Hati Tanpa Iman, Gersang Jiwa Tanpa Amal.". Saya tercari-cari, jumpa pula seorang hamba Allah ni berkata "Hidup tanpa ilmu umpama orang yg mati ilmu tanpa amal umpama orang yg tidur amal tanpa keikhlasan adalah sia2. …".  Sorang lagi dengan hampeh dan penuh konfidennya cuba meyakinkan saya "Ilmu tanpa amal akan rugi, amal tanpa ilmu akan gile..tp kalau duit tanpa ilmu boleh buat org rugi dan gile.." Hahaha…sungguh aneh ciptaan Allah bergelar manusia ini kan? =)

Imam Al-Ghazali meyakinkan bahawa "Ilmu tanpa Amal adalah gila dan pada masa yang sama, amalan tanpa ilmu merupakan suatu amalan yang tidak akan berlaku dan sia-sia.". Apa pula pandangan anda?

One thought on “NeW sEmEsTeR ~ nEw LiFe, perHaPs~?

  1. Pd pendapat saya la kn, berilmu tanpa amal itu jahil, dan beramal tanpa ilmu itu bodoh. Antara jahil dan bodoh, dua2 pn xboleh pakai. Jahil kerana meninggalkan suruhan Allah walaupun tahu itu dosa. Bodoh kerana meniru orang dan beribadat tak tentu hala. Apbl kita beramal tanpa ilmu, selamanya kita xkan lurus, malah semakin sesat. Bila beribadat tp xkenal tuhan, maka jadilah gila. Tapi len dgn orang yg berilmu tanpa amal, dia seolah-olah berendam dalam kekufuran. Sbb bila xberamal, kita sebenarnya menjemput iblis dan digoda utk melakukan dosa dan merebut kemewahan dunia. Bila dh berdosa dan harta dibelanjakan ke jalan maksiat, terhalang cahaya ilmu. Maka jadilah kita tidak mahu menuntut ilmu dan tiada masa utk beribadat; akhirnya ilmu dan amal, kedua2nya pn xbertambah. Sebab tu orang yg beramal tanpa ilmu, mn2 pn boleh cari; tapi orang yg beramal bersungguh2 dgn ilmu yg dia miliki susah nk cari…huhu

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s