The Story of a Frog Killer..

WARNING: This post contains violent descriptions/videos which could be considered as cruelty actions toward animals. If you’re an animals fan, an animals protector, came from an anti-cruelty-against-animals association or whomsoever who is most likely to be offended, please stop reading this post now.

DISCLAIMER: Please take note that these actions were carried out by a semi-professional, and being monitored by professionals. Don’t try this at home, especially for kids, never try it without under supervisions of adults.

Ish, macam gerun je pendahuluan kat atas tu. hehe. Kepada rakan2 yg alert dgn status msg Y! saya hari ni, mungkin dah boleh agak kot. Well, hari ni bukanla hari yang special sgt pun. Rutin biasa tiap2 minggu hari khamis, dalam kelas Physiology.

Physiology (from Greek: φυσις, physis, “nature, origin”; and λόγος, logos, “speech” lit. “to talk about the nature (of things)”) is the study of the mechanical, physical, and biochemical functions of living organisms.

Kelas physiology (bm: fisiologi) ni merupakan antara kelas paling panjang berbanding subjek2 lain. Bayangkanlah, bermula pukul 8.20 pagi smpaila pukul 11.50 pagi. 3 jam 30 minit~! Tapi kelas fisio ni jugalah antara kelas yang paling best bagi saya. Sebabnya? Sebab dalam kelas ni boleh berexperiment~!!

Subjeknya? Katak. Hehe. Yeap, katak. Instead of mengkaji manusia, dalam kelas fisio kami mengkaji katak.

Kenapa katak? Yelah..takkan nak bedah2 orang hidup kot..

Itulah rutin harian kami setiap minggu dalam kelas fisiology. Bereskperimen dengan katak. Pasti ada yang tahu dari pembacaan am, mengenai sebuah eksperimen yang pernah Galvani lakukan : kaki katak digantung, dan apabila dikenakan arus elektrik, ianya bergerak! Yeap, that sort of experiments yang kitorg buat tiap2 minggu..

Bagi menambah pengetahuan mereka yg x pernah bermain dgn katak ni, kat kelas kami ada diajar 2 cara membunuh mematikan katak (atau dalam term yg lebih betul, “dismoving”). 2 teknik tersebut adalah – bloodless method dan conventional method.

Bloodless method: Seekor katak dipegang, rapat. Sebilah jarum diletakkan di kawasan antara kepalanya/tengkorak dan lehernya. Atau dalam istilah anatomi, kawasan occipital. Jarum tersebut kemudian ditusuk terus melalui vertebral canal (salur saraf tunjang), merosakkan saraf tunjang, dan kemudian dipusing dan ditusuk terus ke dalam otak katak sambil digerak2kan jarum tersebut agar hancur terus otaknya.

Bagi conventional method pula, caranya lebih mudah. Seekor katak dipegang, sebilah gunting diletakkan di antara rahang atas mulut katak dan kepalanya, lalu zappp~! kasi potong sama kepala itu~!!

Well, secara jujurnya, saya lebih menggemari teknik yang kedua itu. Bagi saya, teknik itu lebih menyerupai kaedah “penyembelihan” yg diajar dalam Islam. Lagipun, jika dibandingkan dengan teknik pertama, kaedah conventional ini lebih dikira mematikan katak tersebut. Kalau diperhatikan, melalui kaedah pertama, jarum tersebut menghancurkan saraf tunjang terlebih dahulu, baru otak. Maksudnya, ketika saraf tunjang dihancurkan, katak “masih hidup”, sehinggalah selepas otaknya dihancurkn baru ianya dikira mati. Sedangkan kaedah kedua tu lagi senang, potong terus n konfom mati, tak menyeksa sangat.

Ada yang bertanya, tak bolehkah pengsankan/biuskan katak itu sebelum dismoving? Jawapannya tidak boleh, kerana katak sangat sensitif kepada bahan kimia, dan penggunaan bius boleh merencatkan aktiviti/tindakbalas katak tersebut.. Sila ambil perhatian, walaupun katak tersebut dah dikira mati, tapi kebanyakan proses badan masih terus berjalan. Kami pernah bereksperimen dengan jantung katak yang masih berdegup walaupun telah dipisahkan dari jasadnya~ (to study the influence of adrenaline on heart activity)

Tetapi hari ini, ada specialnya juga. Hehe. Ape yang specialnya? Well, salah satu eksperimen, melibatkan katak yg tidak menjalani proses dismoving. In other words, katak tersebut masih hidup. Dun worry, of course bukan kami yg jalankan, tetapi cikgu. Katak tersebut dimusnahkan hanya sebelah pangkal otak (midbrain) kemudian dibiarkan berenang di dalam air. Sounds cruel?

Dan yang specialnya hari ini, kami juga bereksperimen dengan arnab. Jangan risau~ arnab tersebut tidak dibunuh! Hanya melihat respons/reaction arnab tersebut terhadap beberapa stimulus dalam certain2 keadaan, itu je. By the way, that arnab was very cute. And very huge though. Rasa cam nk makan je. Hehehe.

So, as special edition post kali ni, saya sertakan bersama video yang sempat ditangkap ketika katak menjalani proses dismoving (conventional method) oleh saya. Untuk melihat report dan video eksperimen yg dijalankan oleh cikgu saya, juga eksperimen arnab yg comel, boleh klik pada link berkaitan.

p/s: hope this post doesnt kill ur appetite too. :D

Arnab comel~!! (dan gemuk)

5 thoughts on “The Story of a Frog Killer..

  1. “By the way, that arnab was very cute. And very huge though. Rasa cam nk makan je.”

    Ingat kalo cute nak amek bela ke ape. Nak makan rupenye. Cruel la kid.

  2. nEe~ kid kid, bsr nye arnab tuh o_O”
    arnab itu kuyut ^_______________^
    hehehe.. tp pasal katak itu menakutkan..
    mati idup balik serte mati dan hidup semule
    pon sha x kan sanggup maw membunuh katak
    apetah lg memegang mahupun dekat bersame katak..
    ;P hehee

    daulat takot katak T_T muahaha

  3. sian r kat katak tuh… naseb bek kat sini dc x suh kitorng wat tindakan2 kejam sebegitu..hoho…kalo x..sminggu r kitorng demam menangisi permergian seekor katak..sedey habes vedio nih…bleh menang award the thriller muvi of the year

  4. Pingback: End of Month Statistic « Leokid’s Life

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s