2007 Resolution.

Finally. A break. And this is going to be quite a long post. And rojak2 too. Hehe. Basically it sums up the main events that occurred to me during whole this year..the year of 2007.

But first of all, let us dedicate our highest gratitude towards The Creator, Allah. Kerana dengan limpah kurnia dan iradatNya berjaya kita menempuhi satu lagi tahun masihi, masih lagi diberi nikmat Islam dan iman, serta masih lagi nafas kita berzikir di setiap turun naiknya dan jantung kita berdegup “Rabb, rabb” di setiap asystole dan systole yg dilalui..

Terkenang kembali post aku setahun yang lepas. Tepat pada 29 Disember gak. Dan kali ini, giliran tahun 2007 pula. Sebuah tahun yang amat bermakna bagi diriku.

So, pada hari ini genaplah lebih kurang setahun, 3 bulan dan 3 hari aku berada di Russia ini. Mungkin singkat, terlalu singkat untuk aku benar2 masak dan afham dengan rencah kehidupan di sini, tetapi nilai setahun 3 bulan 3 hari itu telah banyak mengajar aku mengenal erti hidup dan sedikit sebanyak mematangkan aku dalam pelbagai aspek.

Setahun 3 bulan 3 hari – atau lebih tepat lagi, dengan berakhirnya exam aku bulan depan ni, genaplah 3 semester aku berada di medical course ni.. 3 semester, dari 12 semester yang ada. Maksudnya, aku dah setelkan 1 per 4 course medic! 25%, masyaAllah, satu jumlah yang besar tu! Teringat dulu2 masa baru smpai, aku asyik menghitung hari. Dan masa berlalu sangat pantas.

Ya, masa. Satu keyword yang agak signifikan dalam post aku kali ini. SubhanAllah, serius aku cakap, aku rasa masa berlalu sangat pantas. Sangat-sangat pantas. Rasa macam baru semalam sahaja aku masuk INTEC. Rasa macam baru semalam aku fly ke Russia. Kini aku telah mengorak langkah di tahun kedua! Ya Allah!

Aku pernah bercerita dengan best friend aku, pasal masa ni. Bagi diri aku masa berlalu dengan sangat pantas. Ada sesuatu yang aku risaukan pasal ni. Aku takut, aku terlalu konsentret dengan apa yang aku lakukan sekarang ini. Dan tika masa berlalu dengan sangat pantas, sehinggakan apabila aku menoleh kembali ke masa lalu, aku akan merasakan suatu bentuk kehilangan.

Haish, susah betul tulis dalam BM ni. Maksud tak tersampai. Hehe. Sebab tu bagi diri aku, “My brain speaks in Malay. My heart speaks in English.”

Okay, i’ll repeat my point. I’m afraid that one day in the future, i’ll be reminiscing all the things, all the enjoyable stuffs, all the joy of life which i should have done earlier. I concentrated too much, giving too much effort to achieve my goals in future. I just afraid that when the time comes, i’ll realize that i haven’t enjoy my life at all. And that time would be too late for me. Huhu.

Time is surely a mysterious thing. Too powerful, even Allah put an oath on it in Surah Al-Asr. For time is purely He, as He described in this sacred hadith:

” قَالَ اللَّهُ: يَسُبُّ بَنِي بَنُو آدَمَ الدَّهْرَ، وَأَنَا الدَّهْرُ، بِيَدِي اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ

 

On the authority of Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him), who said that the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) said:

“Allah said: ‘Sons of Adam inveigh against [the vicissitudes of] Time, and I am Time, in My hand is the night and the day.'”

Next point in my 2007 life – achievements and celebration.

I think i didn’t give out any BIG achievements this year. Though this year is a productive year, i believe.

Ah, i remember not telling about this year’s birthday!

Well, this year is my 19th birthday. Not really enjoyable, though. Can’t compete with last year’s birthday.

The difference is, that this year, my family eagerly n enthusiastically want to celebrate my birthday. My mom insisted to organize a small party. Even my sister insisted to buy me birthday cake!

Aku tahu korg mesti pelik kan? Ape kene kid ni, dah org nak celebrate, bagus la tu! Heheh. Well, for your information, i’m the type of guy who prefer celebrating my special days n achievements on my own. Only on my own.

Hmm…i think the word “prefer” is too over-emphasizing the meaning. It’s not that i didnt like celebrating my days, it’s just that for 5 years i’ve been in MRSM, i’ve been celebrating my birthdays on my own! Yeap, sounds pathetic but that’s the truth. Ala, ade la member2 yg ucap selamat, benda tu standard la. But the “real” celebration – takde.

It’s not that i crave for one, i didn’t expect my roomate to organize a suprise party for me (hehe). I didn’t blame my friends for “forgetting” it. It’s better for me actually.

I’m a guy with achievements, some would say. I aint denying that. Yeah, i know, all this achievements is something from Allah. But trust me, honestly i say, having achievements are meaningless without someone/anyone to celebrate with.

Yeap. But it’s okay actually. No one to celebrate with, meaning there’s only One left – Allah. It’s been nice celebrating ur achievements with Allah, seriously! U should try it! How? By giving him lots n lots of tahmid, show some gratitudes! SubhanAllah, seronok sangat-sangat. Bila Allah menjadi tempat bergantung, rasa macam diri ini tidak tersisih. Syukur alhamdulillah!

But still, it’s very lonely. “xpe nnt 1 ari nnt mst ade 0rg yg clbrate ngn kid=)

Next point of my life – loss.

Tahun 2007, boleh aku katakan sebagai tahun perpisahan kot. Or more precisely, tahun “kehilangan”. Aku kehilangan banyak benda tahun ni. Awal2 tahun dulu, aku kehilangan “awek” aku. Heheh. Patut boleh dikatakan satu perkembangan yang agak bagus sebenarnya. Aku dengan dia boleh dikatakan satu sejarah sebenarnya. Sejarah sebab itulah relationship aku yang paling lama bertahan setakat ini – 4 bulan. (again, sounds pathetic ryte!).

Tapi aku tak rasa menyesal. Tak rasa frust. Sebab aku tahu aku tinggalkan dia untuk kebaikan. Kerana Allah. Dan ya, itupun sejarah juga. Sebab selama ni dalam berbelas-belas relationships, semuanya berakhir dengan ending yang sama – aku ditinggalkan. (super-pathetic. wahaha). Tapi tidak kali ini, biarlah kali ini, aku yang meninggalkan. InshaAllah, Allah akan ganti dengan yang lebih baik.

Dan kehilangan lagi – awal2 tahun dulu, kehilangan sahabat. Tapi syukur alhamdulillah, kami kini bersahabat semula. Syukur kepada Allah yang menemukan kami dalam bi’ah yang lebih selesa.

Tetapi kehilangan yang paling terkesan dalam diri aku – pemergian arwah datukku, Hanaffi Jaa’far pada awal ramadhan yang lalu. Dah2 taknak cakap byk pasal hal ni, nnt mengalir lak air mata aku. Huhu.

Sesungguhnya tiap yg pergi itu pasti akan membawa satu hikmah, tak kisahlah kepada sesiapa pun. Apabila kita kehilangan sesuatu, ianya sebuah manifestasi kita sebagai hambaNya. Ia menyedarkan kita, bahawa setiap yang ada di dunia ini adalah milikNya semata-mata. Kita tak punya apa-apa. Insan tersayang, even anggota badan kita – sekelip mata ianya boleh ditarik balik. Kita tiada hak langsung ke atas apa2 pun di dunia ini – kerana kita adalah hamba, sedangkan Dia adalah Pemilik.

Tetapi setiap pemergian lazimnya akan diganti. Begitu juga dengan aku. Alhamdulillah, kekosongan hidup aku diganti Allah dengan seseorang yang amat bermakna. Tak perlulah aku reveal siapakah dia, cuma yang pastinya kehadiran dia dalam hidup aku telah membawa aku lebih dekat dengan Allah Yang Maha Satu. Aku bersyukur kepada Mu Ya Allah!

So, here i am. In my room, at the beginning of my new year holiday. There’s only 3 days left before the beginning of 2008. Suka saya ingtkan, kita ni happy2 sambut new year, janganlah kita lupa sambut new year Islam kita – 10 Januari. Sesungguhnya itulah yang lebih berhak untuk kita sambutkan.

Ya Allah, berikanlah kekuatan dan ketabahan kepada hambaMu ini untuk menempuhi cabaran dan dugaan yang mendatang. Permudahkanlah urusanku di jalanMu ya Allah, dan hindarilah aku dari fatamorgana dan mehnah dunia. Saratkanlah diriku dengan ilmu agamaMu ya Allah, juga dengan ilmu-ilmu milikMu di dunia ini. Lindungilah aku dari fitnah manusia-manusia di sekelilingku, serta dari kejahilan diriku sendiri. Andai kata tahun yg mendatang ini tahun terakhir aku di dunia ini, jadikanlah ia tahun yang penuh barakah dan redhaMu ya Allah.

4 thoughts on “2007 Resolution.

  1. “berbelas-belas relationship…” byknya…hehe..
    sy satu pun tak de…hik3.. (^.~)V
    anyway, happy new year!!!

    Leokid: Takde? Bagus! Dun ever think of starting one, unless u’re fully ready! =)

  2. Owh..Bday Kid bile? Sure during summer. Ops, lupe lak…Awak Leo same dgn akak. Sll kami smbt adik-beradik. My adik2 sure la excited, akak dah tua, so cam kureng sket la. Hehehe. Klw awak tak balik summer leh la smbt kat sini. Like last summer, akak tak balik, maka akak la yg kena baked cake utk diri sendiri, kena buat nasi tomato utk diri sendiri..Huhuhu
    Eh, pjg la comment.
    K, all the best for ur coming exam! Best wishes for 2008 & 1429.
    My advice is dont overplanned ur future.

    Leokid: Erk! Don’t overplanned the future? Camne tu? Huhu. i already came out with this 11-years plan of “belajar sepanjang hayat”. Heheh. Efenem knows about it.

    Thanx for the advice, tho. Don’t worry, i let my future determined by Allah. Que sera sera~ =)

  3. why choose “work” and “play” when you can have both? hehe
    nyway, good for you, for being free from the relationship (im ‘trapped’ in one right now T_T)
    Allah is all we need.

Tinggalkan Jawapan

