Berbicara Dengan Manusia

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Pulang dari kelas di Hospital Semashka, saya sengaja memilih laluan bas yang agak jauh. Iaitu melalui pesisir pusat bandar Nizhniy Novgorod. Walaupun agak jauh, tetapi acapkali laluan ini lebih cepat berbanding laluan bas biasa yang merentasi pusat bandar, selalunya disebabkan ianya mengelak dari kesesakan lalulintas. Namun, laluan ini kurang digemari oleh para pelajar, kerana perlu transit bertukar bas di satu perhentian.

Dan seperti biasa, tatkala berseorangan didalam bas, saya mengelamun bersendirian. Kali ini, imbauan saya kembali ke zaman kanak-kanak saya. Iaitu di masa ketika saya tinggal di pekan Pengkalan Kubor, Kelantan, ketika saya berusia sekitar sepuluh tahun.

Saya teringat secara samar-samar, akan kehidupan sekolah rendah saya. Untuk artikel kali ini, suka saya ceritakan mengenai guru Bahasa Inggeris saya. Seorang lelaki yang sudah berusia, saya tidak ingat namanya, namun saya mengingati secara vague, suasana di kelas tersebut. Metodologi pengajarannya berbeza, unorthodox. Kami diajar mengenai grammar menggunakan apa yang beliau namakan sebagai “magic box”. Ianya hanyalah jadual biasa, yang membahagikan grammar Bahasa Ingeris kepada Past, Present, Future tense, serta singular dan plural. Dan kami menghafal “magic box” tersebut. Jika pelakunya seorang dan sekarang (single and present tense), maka guna “Box 1”. Begitulah juga lainnya.

Justeru apabila saya berpindah dari pekan tersebut ke bandar Kuala Terengganu di akhir darjah empat, guru Bahasa Inggeris baru saya bertanya kepada saya mengenai tahap kefahaman saya. Apabila saya menjelaskan mengenai “magic box”, tentulah, beliau mengerut dahi dan saya diketawakan rakan-rakan sekelas saya.

Pekan “Pengkalan Kubor” adalah sebuah pekan kecil. Sekurang-kurangnya pada masa saya berada disana tersebut. Rata-rata penduduknya bekerja sebagai nelayan, atau penanam tembakau. Berlari-lari di tepi pantai dan bermain galah panjang adalah rutin harian saya di sana, bersama rakan-rakan saya, selaku budak kampung.

Berbeza dengan Kuala Terengganu, ibu negeri penyu tersebut, Meskipun saya ketika itu menetap di Gong Tok Nasek, kawasan yang dikategorikan sebagai pinggir bandar, penduduknya ramai yang bekerja di pusat bandar sama ada dalam sektor awam mahupun tidak. Waktu masa lapang saya dihabiskan dengan berbasikal ke Cybercafe berdekatan untuk bermain permainan video, adakalanya menaiki bas ke pusat bandar mencari kedai CD permainan. Suasananya berbeza sekali berbanding di Pengkalan Kubor.

Ketika itu, saya tidak memahami kenapa saya diketawakan oleh rakan-rakan sekelas tatkala menceritakan “teori magic box”. Juga masih melekat dalam kepala saya, reaksi guru Bahasa Inggeris menggeleng-gelengkan kepalanya tatkala melihat buku nota saya dari sekolah lama. Seolah-olahnya ianya satu perkara yang negatif, dan saya ada melakukan kesalahan atau kesilapan pada pandangan beliau.

Kini, setelah hampir 15 tahun peristiwa berkenaan, satu demi satu saya mula memahami apa sebenarnya yang berlaku. Ianya selari dengan sebuah hadis, mauquf (terhenti/disandarkan) kepada Saidina ‘Ali radhi Allahu anhu,

حَدِّثُوا النَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ

(Berbicaralah kepada manusia berdasarkan apa yang mereka tahu)

Ungkapan ini diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari didalam Kitab Sahihnya, dibawah bab Kitab Ilmu. [rujukan]

Dua situasi berbeza diantara suasana saya di Pengkalan Kubor dengan Kuala Terengganu, menjadi sebab kepada perbezaan tersebut. Saya bersyukur ditemukan dengan guru Bahasa Inggeris yang bijaksana di Pengkalan Kubor, yang mengajar anak muridnya yang berasal dari pelbagai latarbelakang, dengan kaedah sendiri yang bersesuaian dengan tahap kefahaman mereka.

Dan tentulah, senarionya berbeza dengan suasana saya di bandar, kerana jika kaedah yang sama – “magic box” digunakan untuk mengajar kanak-kanak bandar, pastilah ianya terlalu asing dan diketawakan!

Berbicara Kepada Semua

Berbicara agar orang faham apa yang dibicarakan adalah satu teknik yang sukar, namun cukup penting untuk dimiliki khususnya kepada mereka yang berhadapan dengan ramai orang. Kepakaran seorang guru bukanlah bergantung kepada berapa banyak ilmu yang beliau miliki, tetapi kepada bagaimana beliau “menterjemahkan” ilmu itu kepada bahasa yang difahami anak-anak muridnya. Ada pemikir menyebut, bukti kefahaman seseorang adalah apabila dia mampu menceritakan balik sesuatu itu kepada seseorang yang tidak tahu apa-apa, yang apabila selesai bercerita maka orang itu pula tahu menceritakan kepada seorang yang lain.

Err pening kejap.

Saya teringat peristiwa di satu malam tatkala saya sedang on-call, bersama saya seorang HO, Dr. Gan. Saya selesa bersama beliau kerana beliau seorang doktor yang peramah, banyak mengajar saya dan memberi peluang kepada saya untuk berlatih prosedur-prosedur. Pada malam tersebut, terdapat seorang pesakit wanita berusia sekitar 30-an datang kerana sesak nafas. Hasil x-ray menunjukkan ada tanda-tanda pada paru-paru, menunjukkan kemungkinan jangkitan kuman atau pneumonia.

Memandangkan pada waktu itu tengah malam, Dr. Gan meskipun mengantuk namun tidak sibuk, meluangkan masa yang panjang kepada pesakit tersebut dan ahli keluarganya untuk menerangkan mengenai penyakit pneumonia. Beliau membawa lampu xray dan memaparkan xray, sambil menceritakan mengenai xray berkenaan. Sehingga ke tahap beliau menawarkan stetoskopnya kepada ahli keluarga pesakit! “Makcik kalau nak dengar, dengar la, nanti saya cerita apa benda sebenarnya yang makcik dengar!”

Kebolehan menterjemahkan konsep dan istilah perubatan kepada bahasa awam (laymen) adalah satu skil vital yang perlu dimiliki para petugas kesihatan. Begitu juga sebaliknya, apabila orang awam menggunakan istilah-istilah awam mengenai penyakit dan sebagainya, doktor perlu memahaminya dengan tepat.

Contohnya, saya selalu sebut – Perkataan “Urat” kita nak terjemahkan kepada apa? Vessel? Nerve? Tendon? Heee.

Berbicara Mengenai Agama

Terdapat sebuah lagi ungkapan yang lebih kurang sama bunyinya dengan ungkapan di atas, namun saya tidak menjumpai sumbernya, iaitu:

خَاطِبِ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُوْلِهِمْ

Serulah manusia sesuai dengan kadar kemampuan akal mereka

Ungkapan ini, dan ungkapan yang diatas, perlu harus direnungi dan difahami oleh sesiapa sahaja yang berhasrat ingin berbicara mengenai agama kepada orang lain. Sama ada orang tersebut seorang ustaz yang ber PhD tinggi atau berijazah bersanad, mahupun sekadar da’ie jadi-jadian di tempat masing-masing.

Hakikatnya Allah Yang Maha Bijaksana menjadikan setiap daripada kita itu berbeza-beza tahap kemampuannya. Ada yang tinggi sekali ilmunya sehingga boleh menggunakan istilah-istilah khusus dalam bab berkenaan. Namun ada juga yang masih baru nak bertatih yang memerlukan kepada penjelasan dan kefahaman terlebih dahulu.

Ada seorang individu, anak muda remaja yang baru hendak mengenali apa itu “usrah”. Sering beliau melihat teman sebiliknya keluar “berusrah”, lantas hatinya menjadi tertarik, lalu ditanyakan kepada temannya itu

“Apa yang korang buat time usrah ek?”

Maka dijawab olehnya – “Oh kitorang buat halaqah, diketuai oleh naqib. Selalunya kitorang start dengan tadarus seket, lepas tu tasmihadis oleh naqib. Lepas tu naqib check mutabaah amal, kemudian baru ada sesi ikut tema yang ditetapkan. Kadang2 kitorang buat tazkiyyatul nafs, kadang2 pasal tazkiratul maut. Sekali sebulan kitorang pegi rehlah, kadang2 murabbi pun ikut join sekali. Tiap2 tahun kalau ada kelapangan, kitorang pegi jaulah, kadang2 konvoi ramai2 pegi ijtima‘ blablablabla”

Terpinga-pinga sahabat tersebut mendengar istilah-istilah yang keluar dari mulut rakannya itu. Mungkin satu-satunya perkataan yang dia faham adalah “maut”!

Dan kita pula tertanya-tanya, kenapa ramai kawan-kawan kita tak suka usrah.

Menuruti apa yang terbaik mengikut keadaan itu sunnah

.

Memerhatikan kepada siapa kita berbicara adalah satu pengajaran yang cukup bernilai yang boleh kita contohi dari hayat Rasulullah shalla Allahi alayhi wasallam sendiri. Ada banyak hadis dan riwayat yang menceritakan bagaimana Rasulullah mensikapi manusia berdasarkan apa yang manusia itu sendiri biasa. Saya bawakan ke sini sedikit contoh

Pernah satu ketika,Rasulullah diberitakan, Raja Parsi tidak akan membaca surat tanpa cop mohor, maka Rasulullah meminta untuk dibuatkan cop mohor baginda. Boleh rujuk didalam Sunan Abu Daud, Kitab 29, Bab menghias mohor dalam bentuk cincin, hadis ke 4202. Kisah ini menjadi pengajaran, bahawasanya dalam mendekati manusia, tak semestinya kita kena minta orang ikut cara kita. Rasulullah merupakan manusia paling agung, keagungannya mengatasi segala raja manusia di muka bumi ini, namun kesanggupan baginda shalla Allahu alayhi wasallam menuruti kebiasaan para raja ketika itu menunjukkan tolak ansur dan fleksibiliti yang beliau ada, yang membawa kepada manfaat yang lebih besar.

Ada sesetengah pendakwah, meletakkan dirinya sendiri sebagai “benchmark” kepada orang lain, khususnya sasaran dakwahnya. “Aku tak dengar muzik sebab muzik itu haram, jadi engkau mesti ikut aku”. “Tak payahlah tengok anime korea series ape sumer tu, aku tak tengok pun boleh je hidup” “Jangan makan McDonald, McDonald itu menyumbang kepada Israel, antum semua tak kesian ke kat anak-anak Palestin (sambil menayangkan slideshow gambar mayat2 anak2 Palestin).

Selain itu, Rasulullah shalla Allahu alayhi wasallam cukup tegas ke atas para sahabatnya, tetapi cukup berlembut kepada orang jahil. Para sahabat baginda radhi Allahu anhum merupakan insan-insan yang menerima tarbiah (didikan) secara langsung dari Rasulullah. Justeru itu, Rasulullah cukup tegas terhadap mereka. Contoh yang ditunjukkan melalui peristiwa Muad’z yang mengimamkan solat dengan membaca surah yang AlBaqarah yang sangat panjang sehingga menyusahkan jemaah, ditegur oleh Rasulullah dengan perkataan yang cukup keras. “Adalah engkau nak buat fitnah, ya Muadz?!” Tiga kali Rasulullah mengulang sebut perkataan ini. [rujukan]

Walhal apabila berinteraksi dengan orang jahil, Rasulullah mengambil pendekatan yang berbeza. Ramai mengetahui kisah orang Badwi yang kencing didalam masjid, bagaimana Rasulullah menghalang para sahabat dari memukul badwi tersebut, malah Rasulullah sendiri yang menasihatkan dan memahamkan orang Badwi tersebut. [rujukan]

Melihat secara retrospeksi kepada zaman sekarang, kadang-kadang kita keliru kepada dengan siapa kita berhadapan. Kita cukup keras permusuhan terhadap orang yang jahil – memandang jelek dan serong kepada orang yang pergi konsert, orang yang tidak menutup aurat sempurna, orang yang berkapel bercinta dan sebagainya, sedangkan peranan yang perlu kita mainkan adalah lebih besar kearah membawa perubahan secara berhikmah.

Cukuplah dahulu dengan dua contoh hikmah peristiwa yang Rasulullah tunjukkan untuk kita renungkan di zaman ini. Kadang-kadang bila saya membandingkan antara contoh-contoh baginda shalla Allahu alayhi wasallam dengan bagaimana kita mensikapi sesama kita di zaman kini, adalah sangat berbeza meskipun kita memakai gelaran da’ie pendakwah dan sebagainya. Ianya membawa satu persoalan yang besar dalam minda saya – apa sebenarnya yang kita perjuangkan. Kita memperjuangkan AlQuran dan Sunnah tetapi sikap yang kita tonjolkan tidak selari dengannya. Kita memperjuangkan hudud dilaksanakan tetapi kita tidak melaksanakan “hudud” keatas diri kita sendiri. Kita memperjuangkan perhimpunan selamatkan akidah tetapi kita berdiam diri melihat gambar seksi pada akhbar yang beriya-iya melaporkan mengenainya.

Ok saya makin mengarut dan jauh dari perbincangan asal. Hehe.

Peringatan kepada semua

Matan penuh ungkapan diatas yang mauquf kepada ‘Ali radhi Allahu anhu berbunyi,

حَدِّثُوا النَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ ، أَتُحِبُّونَ أَنْ يُكَذَّبَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ

Berbicaralah kepada manusia berdasarkan apa yang mereka tahu! Adakah engkau suka (menyebabkan seolah-olah) Allah dan RasulNya berdusta?

Ianya satu teguran yang cukup keras kepada sesiapa yang membawa panji Islam dan menyebarkannya. Kerana apabila kita berbicara mengenai Islam kepada orang lain, kita membawa bersama “Islam” itu dalam kata-kata dan tindak tanduk kita. Walaupun perkara yang kita cuba sampaikan itu benar, namun apabila ianya tidak kena pada tempat dan keadaannya, maka ia bertukar menjadi fitnah kepada Islam itu sendiri. Orang akan melihat Islam sebagaimana cara kita menyampaikannya.

Ingatlah, Allah berkata di awal permulaan surah Taha,

مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ

“Kami tidak menurunkan Al Quran ini kepadamu agar kamu menjadi susah;”

Wallahua’lam, wassalam.

One thought on “Berbicara Dengan Manusia

Tinggalkan Jawapan

